vi vårt och våra


fredag 15 oktober 2010

Ett anständigt liv

Godmorgon sunshines! Klockan kämpar upp mot ett-strecket tidig fredagmorgon och här sitter jag i en dovt belyst lägenhet i norra helsingfors och hör Annas snarkningar på andra sidan väggen.
Som vanligt sover jag inte. Under den senaste tiden har jag helt glömt bort hur man gör. Istället blundar jag bara och undrar vilken dag det här var nu igen.

Helsingfors är en förbannat trevlig plats att bo på. Jag åker helst spårvagn vart än jag ska, Anna åker helst buss. Tomato, Tomatoes. Vore det möjligt skulle jag låta bygga en liten räls genom lägenheten ut till balkongen.

På tal om yoghurt är Anna en jättebraig kämppis. Hon är väldigt duktig. Vika lakan och vet vad alveol betyder. Jag bidrar med mina kunskaper till den grad jag kan, nu just har vi "lilla ölskolan" här i huset. Det går bra.

Skolan är bra, det är väldigt högt till taket. Vi har bra lärare och nästan allting jag läser och lär mig är intressant. Morgondagens program är 3 timmar 'från manus till färdig film' med Affe. Han är rolig, han har gjort "Framom främsta linjen". Det är lite småcoolt. Sen blir det kanske lite eller ännu hellre mycket vinpimplande och kedjerökande med lite tjejer från klassen och på måndag ska vi filma en dialogscen, på tisdag ska den klippas och torsdag är det filmmaskerad och

Min klass är en trevlig barnaskara. Häromveckan var vi ett shack som duktigt avverkade ett öldrickarpass på 14 timmar i sträck (om vi inte räknar pizzapausen på 20 minuter där på seneftermiddagen). Det var en så kallad 'sightseeing'. En öl i varje stadsdel nära centrum.
Turistande har plötsligt fått en helt ny mening. En utsökt sådan.

trots alla mina äventyr har jag bara två bilder från Helsingfors. Den ena på en uppgiven Anna som förbarmar sig över köksbänken när jag informerar henne om att man smälter inte smöret till kokosbollarsmeten. Den andra bilden är bara en tråkig höstbild.

Ha det bra allihopa, grrrrr...
xxx leoparrrdin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar